Maersk ja intialainen Blackbuck yhdistävät tuontivientiaggregaationsa

Lukuaika: 4 minuuttia

Logistiikkayhtiöiden liittyminen sekä perinteisille logistiikkamarkkinoille että logistiikan aggregointimarkkinoille on ollut ilmeinen buumi vuodesta 2015 lähtien. Ja voimme nähdä sen näkyvän vaikutelman viimeaikaisessa yhteistyössä.

Ennen kuin hyppäämme artikkeliin, meidän on kuitenkin ymmärrettävä, mikä on tuonnin ja viennin aggregointi ja miten se on hyödyllinen taloudelle.

Aggregaattikysyntä on taloudellinen mittari, joka kuvaa kaikkien valmiiden tavaroiden ja palveluiden kysynnän kokonaismäärää taloudessa. Aggregaattikysyntä ilmaistaan koko rahamääränä, joka vaihdetaan kaikista näistä tuotteista ja palveluista tietyllä hintatasolla ja tiettynä ajankohtana.

Vienti on kotimaassa valmistettuja ja ulkomaille myytyjä tuotteita, ja tuonti on ulkomailla valmistettuja mutta paikallisesti ostettuja tuotteita. Koska kokonaiskysyntää kuvataan kansallisiin tuotteisiin ja palveluihin kohdistuvina menoina, vientimenot lisäävät kokonaiskysyntää, kun taas tuontimenot vähentävät kokonaiskysyntää.

Kokonaiskysyntä koostuu kaikista kulutustavaroista, tuotantohyödykkeistä, viennistä, tuonnista ja julkisista meno-ohjelmista. Kaikkia tekijöitä pidetään tasavertaisina niin kauan kuin niillä käydään kauppaa samalla markkina-arvolla.

Tuonnin ja viennin kysynnässä voi tapahtua siirtymiä kahdenlaisia tekijöitä: muutokset maiden välisissä suhteellisissa kasvuvauhdeissa ja vaihtelut maiden välisissä suhteellisissa hinnoissa.

Jonkin maan viennin kysynnän tasoon vaikuttaa yleensä eniten se, mitä tapahtuu niiden maiden talouksissa, jotka ostaisivat kyseistä vientiä.

Viimeaikaisia uutisia: Maersk ja intialainen Blackbuck yhdistävät tuontiviennin yhteenlaskua varten.

Merenkulkualan suuryritys Maersk suunnittelee yhdessä kotimaisen kuorma-autojen aggregaattorin Blackbuckin kanssa palvelujen luomista konttien optimaalisen käytön varmistamiseksi. Maersk on myös avoin sijoittamaan Blackbuckiin, vaikka mitään ei olekaan ”juuri nyt” kohdelistalla.

Yhteistyö Blackbuckin kanssa auttaa Maerskin asiakkaita varaamaan konttirekkoja vienti- ja tuontilastien kuljettamiseen Intian sisällä.

Kansainvälisesti merenkulku- ja satamaterminaalipalveluista tunnettu Maersk on jo paljastanut suunnitelmansa päästä maaliikenteen logistiikka-alalle. Business Line kertoi, että sillä on myös vastaava yhteys Yhdysvalloissa Loadsmartin kanssa, Sriram Narayanasami, Head-Commercial Process ja varatoimitusjohtaja, Maersk.

Blackbuck tulee omistamaan ja operoimaan uutta alustaa, ja Maersk tukee liiketoimintaa toimialakohtaisten vaihtoehtojen kehittämisessä. Ramasubramaniam B, Blackbuckin toinen perustaja ja COO-Strategic Initiatives, kertoi Businesslinelle, että Blackbuckille maksetaan laivaliikenteen perusteella.

Neutraali alusta on koko alan käytettävissä. Se pyrkii vähentämään arvoketjun kosketuspisteitä, parantamaan käyttäjäkokemusta, sovittamaan kysynnän ja tarjonnan vuoden mittaan ja tarjoamaan parempaa johdonmukaisuutta palvelujen toimittamisessa reaaliaikaisen saatavuuden ja valvonnan avulla.

Koska Intiassa on valtavasti liiketoimintapotentiaalia, yritykset aikovat yhdessä laajentaa palvelua muihin Etelä-Aasian naapurimaihin. Intia on asettanut tavoitteekseen minimoida logistiikkakustannukset 14 prosentista bruttokansantuotteesta alle 9 prosenttiin vuoteen 2022 mennessä.

Arjun Maharaj, Maerskin Etelä-Aasian myyntipäällikkö, ilmoitti yhteistyöstä Blackbuckin kanssa ja sanoi: ”Asiakkaamme ovat tekemisissä pirstaleisten toimittajien kanssa, joilla on vaihteleva palvelutaso viestinnässä, maantieteelliset, taloudelliset ja infrastruktuuriin liittyvät erot, jotka johtavat epäoptimaalisiin toimitusketjuihin.

Maersk on sitoutunut työskentelemään sellaisten kumppaneiden kanssa, jotka tunnistavat nämä haasteet, vastaavat periaatteitamme ja joilla on osaamista sekä logistiikasta että teknologiasta. ”Blackbuck on yksi niistä, jotka tuovat kuorma-autoliikenteen offline-toiminnot verkkoon – aina rahdinantajan ja kuorma-autonkuljettajan yhdistämisestä tai kuorma-autoliikennettä ympäröivän infrastruktuurin uudelleensuunnittelusta maksujen, vakuutusten ja rahoituspalvelujen mahdollistamiseen.

Ramasubramaniam B sanoi, että Blackbuck on muodostanut luotettavan tuotteen ja teknologian. Se lisää kuorma-auton laskutettavia kokonaiskilometrejä tarjoamalla kuorma-auton omistajille enemmän tietoa. Lisäksi se tarjoaa rahdinantajille edullisen kuljetusverkon. ”Maersk auttaa meitä alakohtaisella tietämyksellään ja osaamisellaan digitalisaation avulla muuttamaan tätä alaa.” Maersk on lähtenyt digitaalisen muutoksen matkalle, ja vuonna 2018 aloitettu Intiaan keskittyvä OceanPro-kiihdyttämöohjelma on yksi monista muista hankkeista maailmanlaajuisesti.

Joidenkin startup-yritysten OceanPron ensimmäisen kohortin aikana keksimiä vaihtoehtoja on jo toteutettu eri ohjelmien kautta. Vaihtoehtojen voimaansaattamisen tarkoituksena on nopeuttaa teknologiainnovaatioita merenkulku- ja logistiikka-alalla Intiassa ja maailmanlaajuisesti. Yhtiö käynnisti OceanPron toisen kohderyhmän tämän vuoden heinäkuussa viiden start-up-yrityksen ryhmällä.

”Me Maerskilla teemme yhteistyötä sellaisten startup-yritysten kanssa, jotka auttavat ratkaisemaan Intian maissa esiintyviä logistiikkaongelmia. Se auttaa siis vähentämään kustannuksia ja luomaan tehokkuutta. Bhavik Mota, Maerskin Etelä-Aasian tuotepäällikkö, sanoi, että siitä on hyötyä kaikille arvoketjun sidosryhmille.

Yhteistyö voi johtaa siihen, että Maersk ostaa osuuden Blackbuckista tällä tiettyä haaraa varten, mutta tällä hetkellä asialistalla ei ole mitään.

”Blackbuck on uskomattoman hyvin rahoitettu, korkealle arvostettu, ja tämän yhteistyön jälkeen markkina-arvo on varmasti niin korkea, ettei siihen ole varaa edes meillä”, Maerskin Narayanasami vitsaili kieltäytyen vastaamasta ”kyllä tai ei”.

Narayanasami totesi, että Maersk on kehitysyhteistyön haara. Se toimii kuin VC-sijoitus ja sijoittaa logistiikkaan uusiin yrityksiin. Se ottaa huomioon tämän liiketoiminnan arvostamisen tai kuluttamisen, aivan kuten se tekee muissakin liiketoiminnoissa. ”Maersk pyrkii tarjoamaan erilaisia palveluja, kuten merenkulku-, offshore-, tullivälitys-, kaupallista rahoitusta, rahtivakuutuksia ja kylmäketjua. Olemme myös tulleet vaatimattomasti siihen ymmärrykseen, että emme pysty ostamaan kaikkea. Mutta hankimme osuuden joistakin”, Narayanasami sanoi.

Ramasubramaniam B Blackbuckista sanoi, että yhteistyö on enemmänkin alan vaihtoehtojen luomista. Hän lisäsi, että investoinnit eivät ole esillä juuri nyt, mutta jos näin tapahtuisi tulevaisuudessa, molempien yritysten arviointiryhmät arvioisivat sen. Blackbuckin nykyisiin osakkeenomistajiin kuuluvat Accel Partners, Apoletto Asia, B Capital, Flipkart, Goldman Sachs, IFC, Sands Capital, Sequoia Capital, Tiger Global ja Wellington.

Loppusanat

Vaikka aggregaatio auttaa määrittämään asiakkaiden ja yritysten yleistä vaikutusvaltaa taloudessa, se kuvastaa vain kokonaistuotantoa tietyllä hintatasolla. Se ei siis välttämättä kerro elintason laadusta. Tästä syystä voimme vain toivoa, että Maerskin ja Blackbuckin yhteenliittymästä saadaan myönteinen tulos.

Vaibhav Sharma
Viimeisimmät viestit: Vaibhav Sharma (katso kaikki)