Tee tuotteiden viennistä helppoa yksinkertaistetulla vientisuunnitelmalla.

Lukuaika: 4 minuuttia

Tuoteviennin ensimmäinen vaiheon tehdä suunnitelma, selkeä strategia, jossa tutkitaan markkinoita ja todetaan syyt, joiden vuoksi vientiä asiakkaille kannattaa harkita. Ennen vientisuunnitelman tekemistä yksilön olisi kuitenkin tutkittava yrityksensä ”vientivalmius”. Kaupan jatkosuunnitteluun tulisi ryhtyä vain, jos yrityksen resurssit riittävät vientiin.

Suunnitteletko sinäkin ensimmäistä vientimyyntiä tai laajentumista uusille ulkomaisille markkinoille? Joka vuosi tuhannet brittiläiset yritykset kasvattavat tulostaan ja kilpailukykyään vastaamalla innovatiivisten ja laadukkaiden tuotteiden ja palvelujen kysyntään maailmassa. Sinäkin voit tehdä sen hyvän vientisuunnitelman avulla.

Tässä artikkelissa perehdytään vientisuunnitelmaan ja valotetaan vientikilpailua, joka kannustaa brittiläisiä pk-yrityksiä laatimaan suunnitelman.

Vientisuunnitelma on kansainvälisen liiketoiminnan kehittämisen suuntaviivat. Se koostuu yritysten, tavoitteiden, toimintojen ja ehdotettujen keinojen määrittelystä tavoitteiden saavuttamiseksi, tarvittavista resursseista ja odotetuista tuloksista.

Vientisuunnitelman tarkoituksena on koota tosiseikat, rajoitteet ja tavoitteet yhteen ja laatia toimintaohjelma, jossa nämä tekijät otetaan huomioon. Lisäksi suunnitelmassa merkitään välitavoitteet, joiden avulla mitataan saavutusten astetta ja motivoidaan henkilöstöä.

export plan

Vientisuunnitelman laatimisen arvo

Kirjalliset suunnitelmat antavat tarkan käsityksen tarvittavista toimista, jotka on toteutettava, ja auttavat varmistamaan sitoutumisen vientiin pitkällä aikavälillä.

Vain noin kolmasosalla Yhdistyneen kuningaskunnan pienistä ja keskisuurista valmistajista on kirjallinen suunnitelma. Ilman suunnitelmaa yritys voi jättää huomiotta paremmat mahdollisuudet. Reaktiiviset viejät voivat myös luopua nopeasti myynnistä maailmanlaajuisille asiakkaille ja päätyä siihen tulokseen, että vaivannäkö ei ole sen arvoista. Vaihtoehtoisesti voidaan sanoa, että lähempänä kotia sijaitsevien asiakkaiden palveleminen on helpompaa, vaikka tämä asiakaskunta ei ehkä kehittyisikään ja voi tulevaisuudessa myös pienentyä.

Muistakaa, että vaikka 56 prosenttia kaikista Yhdistyneen kuningaskunnan viejistä vie vain yhdelle markkina-alueelle, monet pienet viejät myyvät useampaan maahan kotimaan markkinoiden lisäksi. Tällaisen myynnin osuus kokonaismyynnistä kasvaa jatkuvasti. Nämä mikromultikansalliset yritykset ovat yleistyneet, ja yrityksesi voi olla yksi niistä, jos olet laatinut järjestelmällisen vientisuunnitelman.

Vientikilpailu kannustaa brittiläisiä pk-yrityksiä suunnittelemaan, tapahtuipa Brexitin suhteen mitä tahansa.

Brexit hallitsee yritysten ja kauppiaiden mieliä tänä syksynä. Ison-Britannian pk-yritysten tulisi kuitenkin jatkaa suunnittelua ja tarkastella vientiä keinona vähentää riskejä ja kasvattaa maailmanlaajuisia tuloja. Hallituksen vientistrategian tarkoituksena on kehittää viennin osuutta BKT:stä 30 prosentista 35 prosenttiin ja motivoida pk-yrityksiä tarkastelemaan maailmanmarkkinoita – erityisesti kehittyviä markkinoita – jotka ovat ratkaisevassa asemassa.

Tämän vuoksi Institute of Export & International Trade (IOE&IT) on iloinen voidessaan käynnistää 12. Open to Export -kilpailun, jolla tuetaan yrityksiä ottamaan haltuun kansainväliset toimintalinjat. Bibby Financial Servicesin (BFS) rahoittamassa kilpailussa pk-yrityksiä pyydetään laatimaan johdonmukainen vientitoimintasuunnitelma OpentoExport.com-sivuston online-suunnitelmatyökalun avulla.

Pk-yritykset voivat liittää viimeistellyn suunnitelmansa kilpailuun ja voittaa BFS:n ja IOE&IT:n kansainvälisen kaupan hyväksynnän. Voittajayritys saa 3000 puntaa rahaa vientitoimintasuunnitelmansa toteuttamiseen.

Kilpailut ovat keskeinen osa IOE&IT:n ja BFS:n määrätietoista pyrkimystä vahvistaa Yhdistyneen kuningaskunnan pk-yritysten vientiä.

export plan

Määräaika 5. marraskuuta Yrityksille on annettu aikaa 5. marraskuuta asti lähettää vientitoimintasuunnitelmansa kilpailuun.

Kymmenen finalistia, jotka on valittu, kutsutaan sitten esittelemään yritystään lopullisessa esittelytilaisuudessa. Se järjestetään osana IOE&IT:n Birminghamin World Trade Summit -huippukokousta 28. marraskuuta. Huippukokouksessa ehdolla olevat kilpailijat verkostoituvat maailmankaupan analyytikkojen kanssa ja kuulevat heiltä tietoa markkinoille liittymisen käytännön realiteeteista. Ennen kuin he esittelevät kilpailunsa asiantuntijatuomarikomitealle, he saavat tietoa siitä, miten heidän pitäisi käyttää 3000 punnan rahapalkinto kansainvälisen kasvusuunnitelmansa toteuttamiseen.

IOE&IT:n pääjohtaja Lesley Batchelor OBE ilmoitti kilpailun käynnistämisestä lehdistölle: ”Tämä voi olla tähän mennessä suurin kilpailumme. Brexit aiheuttaa syksyn aikana todennäköisesti lisää epäselvyyttä liike-elämässä, ja ”no deal” -ilmiö on edelleen varjo. Me sanomme Yhdistyneen kuningaskunnan pk-yrityksille, että vienti ei ainoastaan hajauta riskejä, vaan se myös parantaa voittoja ja myyntiä. Meidän on kerrottava heille, että se ei ole vaikeaa – kunhan on olemassa strategia ja kunhan on tutkittu markkinat, joille myy. Se on täysin mahdollista olosuhteista riippumatta. ”Jim Davis, Bibby Financial Servicesin kansainvälinen toimitusjohtaja, lisäsi:”

Hän lisäsi: ”Tuemme yli 10 000 yritystä maailmanlaajuisesti. Ymmärrämme omasta kokemuksestamme, että ulkomaankauppa tarjoaa pk-yrityksille konkreettisia mahdollisuuksia kehittyä. IOE&IT on erinomainen tukipalvelu pk-yrityksille, ja odotamme innolla kilpailutöiden arviointia. ”Institute of Export & International Trade on yli 80 vuoden ajan ollut toimivaltainen jäsen, joka edustaa ja tukee kaikkien niiden etuja, jotka harjoittavat tuontia, vientiä ja kansainvälistä kauppaa Yhdistyneessä kuningaskunnassa.

IOE&IT on tutkintojen ja mentoroinnin avulla edistänyt vientitaitojen ideologiaa Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja on maan johtava asiantuntija parhaiden käytäntöjen ja rehellisyyden puolesta kaupassa. IOE&IT:lle myönnettiin Small Business -nimitys.

Maailman kauppajärjestö WTO ja Kansainvälinen kauppakamari ICC myönsivät IOIIT:lle vuonna 2018 Genevessä järjestetyn maailmanlaajuisen Open to Export -kilpailun jälkeen, johon osallistui 74 maata.

Vientisuunnitelmavinkkejä

Kun vientistrateginen suunnitelma laaditaan ensimmäistä kertaa, se on pidettävä lyhyenä ja yksinkertaisena. Sen on oltava vain muutaman sivun mittainen, koska perustavanlaatuisia markkinatietoja ja suunnittelun osatekijöitä ei välttämättä ole vielä saatavilla. Suunnitteluprosessin ponnistelut itsessään tuottavat vähitellen enemmän tietoa. Kun tiedät enemmän viennistä ja yrityksesi kilpailutilasta, vientisuunnitelmasta tulee laajempi.

Tänään keskustelimme viennin ja tuonnin kansainvälisistä standardeista. Soita meille tietääksesi tuonnin viennin perusasiat Intian vientimallin ja -jakson näkökulmasta. Voit tavoittaa meidät numerosta +91 7303510511.

Vaibhav Sharma
Viimeisimmät viestit Vaibhav Sharma (katso kaikki)